🎭 အလွၿပိဳင္ပဲြ
. 🖊 ဆူးငွက္
၁၉၃၀ ခုႏွစ္၀န္းက်င္ကာလက မႏၱေလးတြင္ “ ၿမိဳ႕မ ” ဟူေသာ အေပ်ာ္တမ္းတူရိယာ အသင္းတစ္သင္း ေပၚေပါက္လာခ်ိန္၌ ၿမိဳ႕မအသင္းသားမ်ား အမ်ားစုေန ထိုင္ရာ တ႐ုတ္တန္းရပ္ကြက္ႏွင္႔ မလွမ္းမကမ္း (၃၁)လမ္း ပေဒသာပင္တန္း၌လည္း တီး၀ိုင္းတစ္ဖြဲ႕ရွိေနခဲ့သည္။
“ မာဃ ” ဟု အမည္တြင္၏။ တစ္ရပ္တည္းသားေတြမို႔ ပါ၀င္တီးမႈတ္သူေတြက ဟို၀ိုင္းသည္၀ိုင္း ၀င္ေရာက္တီးမႈတ္ၾကေပမယ့္ ထိုႏွစ္၀ိုင္းက ဂူတစ္ဂူတည္းမွ ျခေသၤ့ႏွစ္ေကာင္လို ဗိုလ္မထားဘဲ အၿပိဳင္အဆိုင္ျဖစ္ေနၾကသည္။ ထိုႏွစ္၀ိုင္းမွ
အသင္းသားမ်ားကလည္း တ႐ုတ္တန္းႏွင့္ (၂၉) လမ္းထိပ္ အနီးက “ ဦးေတာ္ ” လက္ဖက္ရည္ဆိုင္မွာ ဆံုလွ်င္ဆံုျဖစ္ၾကသည္။ ထိုဆိုင္မွာ ဆရာႀကီး ဦးရာဇာတ္၏ ေနရွင္နယ္ေက်ာင္းသားမ်ားလည္း ထိုင္တတ္၏။ ထိုဆိုင္မွာ ၿမိဳ႕မ၊ မာဃစကားႏိုင္လုကာ ျငင္းခံုၾကသလို ဘားတန္းမ်ားမပါေသာ ေျပာင္ေခ်ာလက္တံႏွင့္ ဘင္ဂ်ဳိကို ကြမ္းသီးဖက္ေဆးလိပ္အတုတ္ႀကီး လက္ၾကားညႇပ္ကာ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ အပီအျပင္တီးျပေနသည့္ ကိုဘညိန္း အနား ၀ိုင္းကာ အံ့အားတသင့္ နားေထာင္ခဲ့ၾကသည္လည္းရွိ၏။
မည္သို႔ဆိုေစ ဂီတႏွင့္ပတ္သက္လွ်င္ေတာ့ ထိုႏွစ္သင္းက အတင္စီးမခံဘဲ ဆတ္ဆတ္ထိမခံ ၿပိဳင္ၿမဲၿပိဳင္ၾကသည္။
ထိုစဥ္က နာမည္ေက်ာ္စ သီခ်င္းေရးဆရာ နန္းေတာ္ေရွ႕ဆရာတင္က ၿမိဳ႕မအတြက္ သီခ်င္းမ်ားေရးသားေပးေနေသာအခါ မာဃလူငယ္မ်ားက သူတို႔အသင္းတိုက္သို႔ နန္းေတာ္ေရွ႕ဆရာတင္ကို ပင့္ဖိတ္ကာ ထမင္းစားပြဲျဖင့္ ဧည့္ခံၿပီး မာဃအတြက္လည္း သီခ်င္းေရးေပးဖို႔ “ အတင္းအက်ပ္ ” ေတာင္းဆိုခဲ့ဖူးသည္ဆို၏။
ထိုသတင္းေၾကာင့္ မင္းသမီးေလဘာတီမျမရင္ကလည္း ၿမိဳ႕မႏွင့္ခ်ည္း သီဆိုေဖ်ာ္ေျဖေနရာမွ မာဃႏွင့္ တစ္လွည့္ တစ္ဖန္ ပူးတြဲသီဆိုခဲ့ရျပန္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ၿမိဳ႕မၿငိမ္းက
“ ေခ်ာင္းကိုပစ္ခါ ျမစ္ကိုရွာ၊ ေရသာမ်ားေတာ့သည္၊ ေထြရာမ်ားေတာ့သည္၊ ငါးမေတြ႕ႏိုင္တဲ့၊ ဟသၤာထက္ကဲ၊ ၀မ္းဘဲဘြဲ႕ထူးခ်ီ ေခၚေလာက္ပါေပသည္ အစခ်ီ “ မန္ဒါလီ ” သီခ်င္းျဖင့္ ခနဲ႔လိုက္သည္။ ထိုစဥ္က မာဃႏွင့္ တြဲဖက္ရာတြင္ မျမရင္၏ နာမည္ႀကီးသီခ်င္းမွာ ကိုေရႊေမာင္ ေရးသားေသာ တစ္နာရီတည္း ေမာင္နဲ႔ခ်စ္ပါရေစ သီခ်င္းျဖစ္သည္။ (ေလဘာတီမျမရင္ ၿမိဳ႕မႏွင့္ ပင္တိုင္တြဲေနစဥ္က မာဃမွာ ၾသဘာေသာင္းက ပင္တိုင္ျဖစ္သည္။)
မာဃကလည္း ဦးေက်ာ္ေအးကဲ့သို႔ ပုဂိ္ၢဳလ္မ်ဳိး တည္ေထာင္ၿပီး ပစၥည္းေကာင္း၊လူေကာင္းေတြႏွင့္မို႔ ဆတ္ဆတ္ထိမခံဘဲ တူရိယာဂုဏ္သတင္းနယ္၊ အသင္းမာဃ တူရိယာဂုဏ္သတင္းနယ္၊ အသင္းမာဃ ဒါမကသာေပတယ္။ ၿမိဳ႕က်က္သေရ တက္ေနေဆာင္လို႔ အေပါင္းေျပာၾကတယ္။ ထူးျခား၍ အမွန္ပင္တကယ္ မာဃအဖြဲ႕ သာေပတယ္ ဟု ကလိျပန္၏။
ၿမိဳ႕မကျပန္လည္၍ သူ႔ထက္တစ္ႏွစ္ငယ္တဲ့ မာဃကို “ က်န္းခံေတာ္ သာလြန္းလို႔ ၿမိဳ႕မက ေမတၱာလည္းပို႔သည္။ ဒီႏွစ္မွေတြ႕ရ၊ ေဟာဒီႏွစ္မွ ေတြ႕ရ၊ မ်က္ႏွာစံုညီ စံုစံုညီ၊ စံုစံုညီညီ ”ဟူ၍ တု႔ံျပန္ပါသည္။
ၿမိဳ႕မ၊ မာဃတို႔နည္းတူ နာမည္ေက်ာ္ အျခား အသင္းတစ္သင္းမွာ မဂၤလာေစ်းရပ္မွ မဂၤလာၫြန္႔အသင္းျဖစ္ပါသည္။ အေရးပိုင္မင္း ဦးစိန္႐ိုး၏သား ကိုလွမင္း ဦးစီးေသာအသင္းဟုဆို၏။ ၿမိဳ႕မႏွင့္ မာဃၿပိဳင္ပြဲတြင္ မဂၤလာၫြန္႔က ၾကားေနခဲ့သည္။ ႏွစ္ဖက္ၿပိဳင္ဆိုင္မႈ တင္းမာလာခ်ိန္တြင္ မဂၤလာၫြန္႔က “ အသင္းခ်င္းက ျပည္ပဟိုရ္၊
ညီအကိုလိုေပါ႔။ (ခ်စ္ေသြးအင္မတန္ အလြန္ညီ) ----“ ၿမိဳ႕မ ” က ခ်စ္ေသြးညီ၊ “ မာဃ ” က ခ်စ္ေသြးညီ ” ဟူ၍ သီဆိုခဲ့သည္ဆို၏။
ဤသို႔ျဖင့္ ထိုေခတ္ထိုအခါက ကနဦးအေနာက္တိုင္း ေလမႈတ္တူရိယာပစၥည္းမ်ားကို စတင္ကိုင္တြယ္ကာ တီးမႈတ္ၾကသည့္ တူရိယာအသင္းမ်ား ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားလာၾကသကဲ့သို႔ ေလမႈတ္ တူရိယာသမားမ်ားကလည္း ဥပစာေကာလိပ္ေက်ာင္းသား၊ ဆတ္ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ပင္ ပခံုးခ်င္းယွဥ္ကာ မ်က္ႏွာပြင့္ခဲ့ၾကသည္။ ပ်ဳိတိုင္းႀကိဳက္သည့္ ႏွင္းဆီခိုင္ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုသို႔ လူစြမ္းေကာင္းေလမႈတ္တူရိယာသမားမ်ားကို ၿမိဳ႕ပရိသတ္က အဲယား ( Air )သမားေတြဟု ကမၸည္းထိုး ေမာ္ကြန္းတပ္ၾက၏။
“ အဲယားသမား ”ေတြ၊ “ အဲယားသမားေတြ ” ဟု အရပ္သံုး ေခၚေ၀ၚလာခဲ့ၾကသည္။
ၿမိဳ႕မ၊ မာဃတည္းဟူေသာ အဲယားသမားေတြ အခ်င္းခ်င္း ခနဲ႔ၾက၊ ရိၾက၊ ထိုးၾက၊ ႏွက္ၾကေလေသာအခါ နဂိုကတည္းက ဟာသဥာဏ္ရွိေသာ ၿမိဳ႕မၿငိမ္းက ထို“ တိုက္ပြဲ ” ၊
ထို “ ၿပိဳင္ပြဲ ” ကို သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ျဖင့္ ခပ္ေသာေသာကေလးေရးစပ္ကာ အဆံုးသတ္ေပးလိုက္သည္။
သီခ်င္းနာမည္က “ အလွၿပိဳင္ပြဲ ” တဲ့။
ထိုသီခ်င္းတြင္ အရပ္က အဲယားသမားဟု ႏႈတ္က်ဳိးေရပန္းစားေနေသာ အသံုးအႏႈန္းကို ၿမိဳ႕မၿငိမ္းက ခပ္ေသာေသာေလးျဖင့္ “ ေလသမား ” ေလသမားခ်င္း ၿပိဳင္တယ္
“ ေလကိုေလခ်င္း အျပင္းၿပိဳင္တယ္ ” ဟူ၍ ဆင့္ပြားတီထြင္သံုးစြဲခဲ့ေတာ့သည္။ ထို႔ျပင္ ဂဂၤါငါးႏွင့္ ယမံုနာငါး အလွၿပိဳင္ရာတြင္ ဒိုင္လူႀကီး ဦးေရႊလိပ္က “ သူကသာအလွဆံုး၊ ဒါေတာင္ေရမခ်ဳိးရေသးလို႔ ” ဟု ၾကားက၀င္၍ အသားယူေသာ ပံုျပင္ျဖင့္ “ ၾကားလူ ” ကိုလည္း ကလိလိုက္ေသးသည္။ သီခ်င္းစာသားအား ဖတ္ၾကည့္ၾကပါကုန္။
အလွၿပိဳင္ပြဲ
“ လူမွန္ရင္ တစ္ေတာင္ေလာက္နီး၊ ႀကီးခ်င္ႀကီး မႀကီးခ်င္ေန၊ ႏိုင္လိုႏိုင္၊ မႏိုင္လို႔႐ႈံး။ ၿပိဳင္ဦးမယ္။ က်ဳပ္အလွဆံုး ”
“ ႐ုပ္ေခ်ာသလား ႂကြခဲ့ပါခင္ဗ်ား၊ အသြက္ဆံုး႐ုပ္၊ အဟုတ္ကိုမွန္လွ်င္ အ႐ုဏ္ေတာ္တြင္ ဆင္ျဖဴေတာ္၀င္၊ ႏွစ္ေယာက္ေလာက္လိုခ်င္၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ မွန္ထဲၾကည့္ၿပီး ႐ုပ္လွသလားလို႔ ဟန္မယ္မဟန္မယ္ ထင္တစ္လံုးနဲ႔ ထူးတဲ့ ႐ုပ္ျဖဴးရယ္””
“ ဂဂၤါငါးနဲ႔ ယမံုနာငါးတို႔ အလွၿပိဳင္ၾကမလို႔တဲ့ ေလထြားရာ၀ယ္ အခ်င္းျဖစ္ပြားခိုက္၊ ခံုထားလိုက္ရာ၊ ဦးေရႊလိပ္က မိန္႔ၾကားသည္မွာ၊ ငါ႔လို ၀ိုင္း၀ိုင္းစက္စက္၊ မင္းတို႔ မတင့္တယ္၊
႐ုပ္လွရာမွာ၊ မုခ်ပါဗ်ာ၊ က်ဳပ္ကသာတယ္။
ဒါေတာင္ ဦးေရႊလိပ္က ေရခ်ဳိးရေသးဘူးတဲ့ ခင္ဗ်ာ။ အႏိုင္လို သေဘာထား ေျပာၾကားေလတယ္။ ထြားတဲ့ေလႏွယ္။ ဒီလိုပဲ ထံုးရွိတယ္။ အႏွိပ္သည္ ငတိုးေျပာ ...
ေသာတာမဟုတ္ဘူးေနာ္ ”
“ ေလကိုေလခ်င္း အျပင္းၿပိဳင္ေသာ္၊ေလယာဥ္ပ်ံဟာေလ၊ သူအႏိုင္ဆံုးေပါ႔၊
႐ိုးမေတာင္တန္း၊ အခ်စ္စမ္းရာ၀ယ္၊ ေလေဆာ္တာန႔ဲပဲ၊ ေျမကိုေခ်ာ္လို႔ေဒါင္း၊
စူထက္စူ (လူစြမ္းေကာင္း)၃ သူ႔ထက္ကဲ၊ ေရႊျပည္စိုး၊ ညီပုေလး၊
ညီပုေလးေယာင္ေယာင္ေယာင္... ေယာင္ဆြဲ၊ တ႐ုတ္ဇာတ္ထဲ အဟုတ္မွတ္နဲ႔ က်ဳပ္အလွလို႔ပဲ
ထင္ထင္ထင္ ... ထင္တယ္ ” တဲ့။
မႏၱေလးမီးသတ္ႀကီးနားမွာ ယိုးဒယားေစ်းဂတ္တဲရွိသည္။ ရွစ္မွတ္ဂတ္ဟုလည္း ေခၚသည္။ “ ရွစ္မွတ္ဂတ္ ” ၏ေရွ႕၌ ၀က္မစြပ္၀န္ေထာက္မင္းႏွင့္ သမီးခင္လတ္ႀကီးတို႔ ေကာင္းမႈ ၀က္မစြပ္ဓမၼာ႐ုံရွိသည္။ ေနရွင္နယ္ေက်ာင္းႏွင့္က ဟိုဘက္ေထာင့္ သည္ဘက္ေထာင့္ ျဖစ္သည္။
တစ္ႏွစ္ေသာအခါ ထို ဓမၼာ႐ုံ ဘုရားပြဲ၌ ၿမိဳ႕မႏွင့္ မာဃတို႔အၿပိဳင္ငွားသည္။ ႏွစ္သင္းစလံုးကလည္း ထိုဓမၼာ႐ုံ၏ ေဂါစရဂါမ္ႏွင့္ အနီးဆံုး၌ ရွိၾကသည့္အသင္းမ်ားျဖစ္သည္။
ႏွစ္သင္းစလံုးကို စင္တစ္စင္တည္းယွဥ္ကာ တီးမႈတ္ၾကေစျခင္းျဖစ္သည္။ ၿမိဳ႕မ က စင္၏ ညာဘက္၊ မာဃ က စင္၏ ဘယ္ဘက္ျဖစ္သည္။ ပြဲမစခင္က ႏွစ္ဖက္အသင္းသား
မ်ား လက္ဖက္ရည္ဆိုင္အတူထိုင္ကာ ရယ္ၾက၊ ေမာၾက၊ ေသာၾကႏွင့္ ေပ်ာ္စရာေကာင္းလွသည္။ ထိုပြဲတြင္ ၿမိဳ႕မကအလွၿပိဳင္ပြဲကို သီဆိုတီးမႈတ္၏။
သို႔ေသာ္ ဘယ္သူ႔ဘယ္သူမွ ျပႆနာမရွိ။ ပြဲၿပီးေတာ့လည္း တစ္ေယာက္လည္ပင္း တစ္ေယာက္ဖက္လို႔လက္ဖက္ရည္ဆိုင္အတူထိုင္ၿပီး “ ေသာ ” ၾကသူခ်င္းခ်ည္းျဖစ္ပါ၏။ ဒါက အေရးမႀကီး၊ သူတို႔ၿပိဳင္တာ “ လူ ”မဟုတ္၊ “ ပစၥည္း ” မဟုတ္။ အႏုပညာ “ အလွၿပိဳင္ပြဲ ” ။
အခုလည္း ဒီမိုကေရစီဆိုတာ “ အၿပိဳင္ ” ေခတ္ျဖစ္သည္။ ၿပိဳင္သည္ဆိုတာက အပုပ္ခ်ၿပိဳင္ဖို႔မဟုတ္၊ အေကာက္က်စ္ၿပိဳင္ဖို႔မဟုတ္၊ အညစ္ၿပိဳင္ဖို႔မဟုတ္၊
တိုင္းျပည္ႏွင္႔လူမ်ိဳးအတြက္ ဘယ္ေလာက္လုပ္ေပးႏိုင္သလဲဆိုတာ ၿပိဳင္ဖို႔ျဖစ္သည္။ ေစတနာႏွင္႔အလုပ္ၿပိဳင္ဖို႔ျဖစ္သည္။ ဆိုလိုတာက “ အလွၿပိဳင္ ” ၾကဖို႔ပဲ မဟုတ္ပါလား..။ ။
No comments:
Post a Comment