Friday, February 22, 2019

ခ်စ္ျမတ္နိဳးစရာ ျမန္မာ့ဂီတ၊ျမန္မာ့အနဳပညာ


🎭  ခ်စ္ျမတ္နိဳးစရာ ျမန္မာ့ဂီတ ၊ ျမန္မာ့အနဳပညာ

◼  ေနသန္

       ေရႊပိန္းခ် မွန္စီကႏုတ္လက္ရာမ်ား  ဖန္ပဒုိင္းအိုးမ်ားႏွင့္ ဖိတ္ဖိတ္ေတာက္လ်က္  က်က္သေရမဂၤလာရွိစြာ ခန္႔ညားလွပေသာ ေရႊဆိုင္းေတာ္ႀကီးက စင္ျမင့္ထက္တြင္ ၀ိုင္းေတာ္သားအစံုအလင္ႏွင့္ ဆိုင္းစင္ေရွ႕တြင္ သင္ျဖဴးဖ်ာေခ်ာေပၚ  ေကာ္ေဇာခင္းလ်က္ လက္ဖက္အစ္၊ ကြမ္းအစ္အစံုအလင္ႏွင့္   အလွဴ႕အမႀကီးႏွင့္  ေဆြမ်ိဳးတစ္သိုက္ တို႔သည္လည္းေကာင္း၊ အနီးပတ္လည္ရြာမ်ားမွ မ်ားျပားလွေသာ ေရႊပြဲလာပရိသတ္မ်ားသည္ လည္းေကာင္း၊
ေဒါက္ေထာက္ရပ္နားထားေသာ လွည္း၀ိုင္းႀကီးအလယ္က ဆိုင္းေတာ္မဂၤလာသံကို  ငံ့လင့္လ်က္ရွိၾကသည္။
မၾကာမီရြာစားေက်ာ္၏ လက္ဖ်ားမွ စီးဆင္းလာေသာ မဂၤလာေရခင္းသံ  ၾကည္ျမစြာထြက္ေပၚလာသည္။ေရခင္းသံ တီးလံုးဆံုးသည္ႏွင့္ တစ္ဆက္တည္း ရြာစားေက်ာ္၏ လက္စြမ္းျပဆိုင္းသံ၊ ၀ိုင္းေတာ္သားတို႔၏ ျမဴးႂကြသြက္လက္ေသာတစ္ခဲနက္ဟစ္ေႂကြးတီးမႈတ္ဖန္တီးလိုက္သည့္ ဂီတအႏုပညာသံစဥ္လႈိင္းမ်ားက ညိႇဳ႕ယူဖမ္းစားလ်က္ ပရိသတ္မ်ားကလည္း ႏွစ္သက္ေက်နပ္ မိန္းေမာလ်က္ ဂီတေရအလ်င္ေၾကာတြင္အတူတကြ စီးေမ်ာသြားၾကသည္။

◀   အတိတ္အခ်ိန္ကာလမ်ား

       သူ႔အမည္က စိန္တင္ေမာင္။ ဖခင္ျဖစ္သူ ဆိုင္းဆရာ စိန္ဘသာမွ ေမြးဖြားေပးခဲ့ေသာ  ဆိုင္းညီေနာင္ႏွစ္ဦးအနက္မွတစ္ဦး။  မိ႐ိုးဖလာ   ဆိုင္းမ်ိဳး႐ိုး ျမန္မာ့အႏုပညာ၊ ျမန္မာ့ဂီတျမတ္ႏိုးသူမ်ားျဖစ္သည္။ ဆိုင္းပညာကို  လက္ဦးဆရာဖခင္ျဖစ္သူက  ခုနစ္ႏွစ္သားအရြယ္မွာ သံပတၱလားႏွင့္ ၀ါးပတၱလားတီးသင္ေပးျခင္းျဖင့္ ဂီတမ်ဳိးေစ့ခ်ခဲ့သည္။
ကုိးႏွစ္သားအရြယ္တြင္  ဆိုင္းအေျခခံကို  စတင္သင္ယူသည္။ စည္းႏွင့္၀ါး၊ ထံၾတာ၊ ပုစဥ္းေတာင္ပံႀကိဳး၊ ဘြဲ႕သီခ်င္း၊ပတ္ပ်ိဳး၊ ယိုးဒယား၊ မြန္တလိုင္းစသည္ျဖင့္  အဆင့္ဆင့္ သင္ယူရင္း၊ ေလ့လာရင္း၊ ေလ့က်င့္ရင္း ျမန္မာ့႐ိုးရာ ဆို၊က၊ ေရး၊ တီး ၿပိဳင္ပြဲမ်ားတြင္ ျမန္မာ့တူရိယာ အမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔ႏွင့္၀င္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္၍ ေရႊတံဆိပ္ႏွင့္ ဆုအမ်ဳိးမ်ဳိးလည္း ဆြတ္ခူးခဲ့သည္။  မိ႐ိုးဖလာ လက္ဆင့္ကမ္း သယ္ေဆာင္လာခဲ့ေသာ ျမန္မာ့ဂီတအႏုပညာကို တည္တံ့ေစရမည္၊စစ္မွန္စြာ ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္ရမည္၊  တီးလံုး၊ တီးေပါက္ အသစ္အဆန္းမ်ား  တီထြင္မည္ဟု အားမာန္ခ်ီလ်က္ဆိုင္းအဖြဲ႕ တည္ေထာင္ခဲ့သည္။ အ႐ိုး ေပၚတြင္ မည္သည့္အရြက္မွ မဖံုးေစရဟုခံယူရင္း  ႐ိုးရာအႏုပညာလမ္းေပၚ ေလွ်ာက္လာခဲ့သည္က ရင္ေသြးလူမမယ္ႏွစ္ဦးႏွင့္ တတိယအရြယ္ သက္တမ္းသို႔ တိုင္ခဲ့ၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း အေျခအေန ဒူးေထာက္ယိမ္းယိုင္ရာမွ လဲက်မသြားေအာင္ အားတင္း ႐ုန္းကန္ေနရဆဲပင္။
         စင္ျမင့္၏လက္၀ဲဘက္အျခမ္းတြင္ ဆိုင္း၀ိုင္း ေၾကး၀ိုင္း၊ ေမာင္းဆိုင္း ေျခာက္လံုးပတ္းဒုိးႏွင့္ ပတ္မႀကီးကိုသယ္ေဆာင္ထားေသာ ပၪၥ႐ူပ  အစရွိသည့္ ျမန္မာ့တူရိယာ အ၀န္းအ၀ိုင္းက က်ပ္တည္းလွစြာျဖင့္  တည္ရွိေနၿပီး စင္၏လက္ယာဘက္အျခမ္းတြင္ေတာ့  ရမ္ဆက္၊ ေဘ့စ္ ဂစ္တာ၊ လိဒ္ဂစ္တာ၊ ကီးဘုတ္ အစရွိေသာတူရိယာတို႔က
ေနရာယူထားၾကသည္။ ညဥ္႔ဦးယံ ဧည့္ခံမဂၤလာဆိုင္းေတာ္ အခ်ိန္က်ေရာက္ခဲ့ေပၿပီ။  စူးရွေသာ ကီးဘုတ္၏အသံ၊ ျမဴးႂကြ ေသာဒရမ္႐ိုက္ခတ္သံ၊  သြက္လက္ေသာ၊  လႈပ္ရမ္းေသာ ကကြက္မ်ား၊ ေတးသံမ်ား စင္ေအာက္မွ တံု႔ျပန္ေသာ အလႈပ္အခါမ်ားႏွင့္ ဖြင့္လွစ္လိုက္ၾကသည္။  ေသခ်ာသည္ကေတာ့ ည ၁ နာရီေက်ာ္အထိ  အရွိန္တက္ၾကေပဦး မည္။ မဂၤလာေရႊဆိုင္း၀ုိင္းေတာ္သားတို႔  အလ်ဥ္းသင့္ရာ ေထာင့္နေဘး ၿခံဳေစာင္ပါးကေလးျဖင့္ ေကြးကာ  ငိုက္မည္းရင္း အလွည့္ေစာင့္ၾကရေပဦးမည္။
       ဇာတ္သဘင္တို႔တြင္ စတိတ္႐ိႈးက႑၀င္ေရာက္ တြင္က်ယ္လာျခင္းမွသည္   ျမန္မာ့ဆိုင္းမ်ားသို႔  ကူးစက္လာခဲ့သည္။   ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခုမကေတာ့။   ျမန္မာဆုိင္းစင္ျမင့္၏ ထက္၀က္ကို အေနာက္တိုင္းတူရိယာ၀ိုင္းက ေနရာယူထားသလို ေဖ်ာ္ေျဖခ်ိန္ထက္၀က္မကကို တို၊ ကြဲ၊ေပၚ၊ ဟိုက္ ၀တ္ဆင္မႈမ်ားႏွင့္ အမ်ဳိးအမည္မသိ ဒန္စာ အကမ်ား၊ ျမဴးႂကြသြက္လက္ေသာ္လည္း  မပီသသည့္ ကျပားသီခ်င္းသံ မ်ားက သိမ္းပိုက္ခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။

      “ဆရာေရ မသိလို႔ေမးပါရေစ၊ ဆရာ့၀ိုင္းက ဘယ္ညာ ပါရဲ႕လား”

      “ ကၽြန္ေတာ့္ဆိုင္းက ျမန္မာသံ၊ ျမန္မာတီးဟန္ အရသာစစ္စစ္ေတြနဲ႔ ထိုက္ထိုက္တန္တန္ ေဖ်ာ္ေျဖမည့္ ဆိုင္းစစ္စစ္ပါ။ ပညာကုန္၊ လက္ကုန္ဖြင့္လို႔ ျမန္မာ့ဂီတ အရသာမွန္ ခံစားေစရမယ္ဗ်ာ၊ ဘယ္ညာေတာ့မထားဘူး”၊

      “အင္း  ဒါဆိုရြာကလူေတြနဲ႔ လွမ္းတိုင္ပင္ပါရေစ”

       ဤပံုျဖင့္ ဆိုင္းငွားဆယ္ဦးလွ်င္ ခုႏွစ္ဦး၊ ရွစ္ဦး ျပန္ေပၚမလာေသာ အခါ မိသားစုႏွင့္ ၀ိုင္းေတာ္သားမ်ား၏ ၀မ္းေရး၊ ရင္ေသြးငယ္မ်ား၏ ပညာေရးေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ား အျပင္းအထန္ ထိုးႏွက္ ခံစားလာရေသာအခါ....။

       အေစာပိုင္းကာလမ်ားက ျမန္မာ့ဆိုင္းပညာစစ္စစ္ကို ထုတ္ေဖာ္ျပသ ဂုဏ္ယူခဲ့ၾကရသည္။ အလွဴတစ္ပြဲတီးလွ်င္ ေငြက်ပ္ ၁၆၀ ရသည္။  အလွဴ၀င္ေန႔မွစ၍ ေန႔ဧည့္ခံ၊ ညဧည့္ခံ  အလွဴၿပီးေျဗာေခါက္သည္အထိ   အစအဆံုးတီးေပးၾကရသည္။ ပင္ပန္းေသာ္လည္း ျမတ္ႏိုး၀ါသနာပါေသာ အလုပ္မို႔ ေက်နပ္သည္ဟုဆိုသည္။  ယေန႔ေခတ္တြင္ ဆိုင္းတစ္ပြဲ ခုနစ္သိန္းမွ ၁၀ သိန္းအထိရႏိုင္သည္။သို႔ေသာ္ေခတ္ေပၚေတး အမည္တပ္  သ႐ုပ္ပ်က္ကျပား အဆိုအကမ်ားကို တြဲဖက္ လက္ခံထားရသည္ကို ဘ၀င္မက်လ႔ို ရင္နာ၀မ္းနည္းရသည္ဟု ဆိုင္းဆရာကဆိုသည္။
႐ုပ္ကေလးလဲရွိ ျမဴးျမဴးႂကြႂကြႏွင့္  ကာလသားအႀကိဳက္ မင္းသမီးအဆိုေတာ္ေလးမ်ား တစ္ပြဲဆိုပါက ႏွစ္သိန္းမွ ငါးသိန္းအထိရွိသည္။  သူတို႔ကိုဆက္သြယ္ေခၚယူေပးရသည္။
ပြဲငွားသူကလည္း ေစ်းမဆစ္ပါ။ သို႔ေသာ္ ဆိုင္း၀ိုင္းအတြက္ေတာ့  ငါးေသာင္းေလွ်ာ့ပါဦး၊   သုံးေသာင္းေလွ်ာ့ပါဦး ဆိုလာေသာအခါ ဘ၀၏အခ်ိန္အေတာ္မ်ားမ်ား ဆည္းပူးခဲ့ေသာပညာအတြက္ ၀မ္းနည္းရသလို အနာဂတ္အတြက္ရင္မေအးႏိုင္ေၾကာင္းေျပာျပသည္။
       အလြန္အခြပ္သန္ေသာ တိုက္ၾကက္ဥႏွစ္လံုး လက္ေဆာင္ရသည္ကို လင္မယားႏွစ္ေယာက္ တစ္ေယာက္တစ္လံုးေၾကာ္စားမိရာမွ ဇနီးေမာင္ႏွံႏွစ္ဦး  မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္တိုင္း ခြပ္ခ်င္စိတ္ေတြထလာလို႔ အိမ္မကပ္ရဲဟု ေပ်ာ္ေတာ္ဆက္သူ   ဆိုင္းေနာက္ကထ    ျမန္မာသံအဆိုေတာ္ႀကီးကိုလြင္က

“ ျမန္မာ့ဂီတ၊ ျမန္မာသီခ်င္းေတြ တည္တံ့ေအာင္ ႐ုန္းကန္ေနရတဲ့အထဲ အခုဆိုပတ္လံုးေတြ၊ သားေရက်က္ဖို႔ သားေရကလည္း ရွားပါးလိုက္တာ၊ ေတြ႕ကရာ  သားေရနဲ႔ ၾကက္ရင္လည္း ဆိုင္းသံက ဂိန္၊ ေညာင္၊  ပဲလို႔မည္လိမ့္မယ္ ”

ဟု အရႊန္းေဖာက္သည္။ ၿပီးမွ ေနာက္တာပါ မလုပ္ပါဘူး၊ဒုိင္နမိုေမာ္တာေတြကြိဳင္ပတ္ရင္သံုးတဲ့  လွ်ပ္ကာျပားကို ပါကင္ပလတ္စတစ္ႀကိဳးနဲ႔  သားေရအစား  ၾကက္ၿပီးသံုးၾက
ရတယ္။ ပတ္လံုးတိုင္းေတာ့ သံုးလို႔မရဘူး။

       ျမန္မာ့ဂီတကိုခ်စ္ျမတ္ႏိုးစြာ ဖက္တြယ္ရင္း၊ ဒူးေထာက္မက်ေအာင္ထိန္းေနရေသာ ယိမ္းယိုင္ေနသည့္ အေျခအေနကို ေတြးေတာရင္း ဆိုင္းဆရာမွာ ရင္နာရသည္။  ညဥ့္တစ္နာရီခြဲေက်ာ္ခဲ့ၿပီ။ ေခတ္ေပၚစတိတ္႐ိႈးအစီအစဥ္ေတြလည္း ၿပီးသြားေလၿပီ။

“ နန္းထက္ကသည္ တိုင္းစြန္နယ္ဖ်ား ေတာက္ႂကြား လင္းလက္ပါတဲ့ ရြာစားမင္းရဲ႕ ေရႊဆိုင္းလက္သံ ဘ၀ဂ္လွ်ံေအာင္ၾကား ”  စသည္ျဖင့္ ဆိုင္း ေနာက္ထ၏ ဆိုင္းဆင့္သံအဆံုး ေနမ်ဳိးဗလေက်ာ္သူဘြဲ႕ခံ ရြာစားစိန္ေဗဒါ၏ ေရႊမန္က်ည္းခုနစ္စဥ္ တီးလံုး သံစဥ္ကို လက္စြမ္းျပတီးခတ္ရင္းေရွးဆရာ အစဥ္အဆက္ကို ဦးခိုက္ပူေဇာ္သည္။ တစ္ခ်က္ငဲ့ၾကည့္ေတာ့ ပရိသတ္အေတာ္မ်ားမ်ားျပန္ၾကၿပီ။ ၿပီးေတာ့ျမန္မာသံ အဆိုေတာ္ႀကီးမ်ားအလွည့္။ ေဆာင္းညအေအးဒဏ္ကို  မခံႏိုင္လို႔လားမသိ ပရိသတ္ပိုက်ဲပါးသြားသလို ပရိသတ္ပင္ပန္းခ်ိန္မွ ေဖ်ာ္ေျဖရေသာ အေျခအေနေၾကာင့္လည္းျဖစ္ႏိုင္သည္။

       စိတ္ရွိသေလာက္ လႊတ္တီးလိုက္သည့္ တီးကြက္ေတြက စိတ္သေလာက္  မိုးသီးမိုးေပါက္သဖြယ္ သြန္ခ်တီးခတ္သည္။ သီဆိုသည္။ “ ေတးဘုမၼာ ”  သူမ်က္စိမဖြင့္၊ ေနာက္္တစ္ပုဒ္ ဆက္တီးသည္။ “ ဘ၀သံသရာ ”  သီခ်င္းဆံုးခ်ိန္ ၿငိမ္သက္ တိတ္ဆိတ္လ်က္  ျမန္မာဂီတျမတ္ႏိုးသူ ပရိသတ္အနည္း ငယ္ကိုေတြ႕ရသည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမွ  တံုးေမာင္းေခါက္သံၾကားရသည္။   အ႐ုဏ္တက္ၿပီ။   ႏွင္းမႈန္ေတြ ေၾကာင့္လားမသိ အလင္းေရာင္ကိုေတာ့မျမင္ရေသး ...။

၁၂ ဒီဇင္ဘာ ၂၀၁၅  ေၾကးမံု

No comments:

Post a Comment